ترفندهایی برای عکاسی واضح تر

هیچ چیز بدتر از دیدن پرتره ای نیست که چشم ها خارج از فوکوس قرار دارند و در عوض این بینی سوژه است که در مرکز فوکوس و بسیار واضح افتاده است. چشم ها پنجره ای به روح انسان ها هستند و وضوح آنها برای زیبایی عکس بسیار ضروری است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد عکس هایی بگیرید که نقطه فوکوس آنها خارج از محدوده ای است که باید باشد. اما مسلما همه ما دوست داریم عکس های شفاف و واضح داشته باشیم. برای این منظور ترفندهای ساده ای وجود دارد که تعدادی از آنها را برایتان نوشته ایم.

 
۱. استفاده از سه پایه
هر عکاس حرفه ای و حتی بسیاری از آماتورها اعتقاد دارند سه پایه یکی از وسایل ضروری برای عکاسی است. البته استفاده از سه پایه همیشه هم ممکن نیست اما وقتی موقعیت و شرایط به گونه ای است که می توانید از سه پایه استفاده کنید، حتما این کار را انجام دهید. این وسیله باعث می شود تا از لرزش دست و احیانا تار شدن عکس ها خلاص شوید. شاید خریدن سه پایه کمی هزینه داشته باشد اما در عوض عکس های واضح با کمترین میزان نویز خواهید داشت. انواعی از سه پایه های پیچنده و تاشو هم در بازار وجود دارند که به اطراف وسایل مختلف وصل می شوند و دوربین را نگه می دارند.


۲. کابل شاتر
به جای استفاده از کلید شاتری که روی بدنه دوربین قرار دارد از کابل شاتر استفاده کنید. وقتی کلید شاتر روی کابل تعبیه شده است و آن را به دوربین وصل می کنید، دیگر فشار دست شما روی دوربین باعث لرزیدن های خفیف نمی شود و عکس، بسیار واضح و بی اشکال ثبت می شود. البته باید بدانید بسیاری از دوربین های کامپکت ارزان قیمت این قابلیت را ندارند.

 
۳. سلف تایمر
اگر دوربین شما کابل شاتر ندارد یا فراموش کرده اید آن را همراه خود ببرید، مشکلی نیست. می توانید در عوض از سلف تایمر استفاده کنید. همه دوربین ها، حتی انواع کامپکت نیز این ویژگی را دارند. هنگام عکاسی با این ویژگی شما کلید شاتر را فشار می دهید و چند ثانیه بعد (بین ۲ تا ۱۰ ثانیه) عکس گرفته می شود. این باعث می شود تا لرزش دوربین از بین برود و عکس ها بسیار شفاف و واضح ثبت شوند.


۴. قفل آینه
آینه فقط در دوربین های دیجیتال SLR وجود دارد. هنگام فشار کلید شاتر، یک آینه که میان حسگر و چشمی قرار دارد، باز می شود تا به نور اجازه عبور و رسیدن به حسگر را بدهد. همین حرکت بسیار کوچک و غیر قابل لمس می تواند وضوح عکس شما را تحت تاثیر قرار دهد. با قفل کردن آینه مانع از این حرکت می شوید البته دیگر نمی توانید از منظره یاب نیز تصویر عکس را ببینید. اما اگر شفافیت و وضوح عکس برایتان بسیار مهم و حیاتی است، آینه را قفل کنید.


۵. استفاده از واضح ترین دیافراگم لنز
همه لنزها گزینه های عالی دارند که منفذ دوربین در بازترین و واضح ترین حد خود قرار دارد و به واسطه آن اصولا دو نقطه پایینی به طور کامل باز هستند. البته این قابلیت فقط در دوربین های DSLR موجود است. شما با نگاه کردن به عکس می توانید تعیین کنید کدام عکس شفافیت و وضوح بیشتری دارد. اطلاعات EXIF را با راست کلیک کردن روی عکس در کامپیوتر می توانید ببینید و متوجه شوید اندازه دیافراگم هنگام ثبت عکس چقدر بوده است. اگر عکس همان وضوحی که می خواستید را دارد از این پس از همان اندازه برای دوربین استفاده کنید.


۶. حساسیت نوری (ISO)
بدون زیاد کردن ISO دوربین شاید عکس های تیره با وضوح کم داشته باشید. البته در برخی موقعیت ها نیز با عکاسی در بالاترین حساسیت نوری باعث نویزدار شدن عکس های می شوید. باید همیشه به تنظیمات این ویژگی توجه داشته باشید.آتلیه عکاسی


۷. خاموش کردن لرزش گیر تصویر
اگر دوربین شما لرزش گیر تصویر دارد آن را غیر فعال کنید. این قابلیت یک موتور بسیار ریز داخل لنز دارد که از لرزش جلوگیری می کند اما همان اندازه هم شفافیت و وضوح عکس را از بین می برد. لرزش گیرهای نوری برای عکاسی در شب، محیط های کم نور مناسب است اما هنگامی که سه پایه دارید این قابلیت به درد نمی خورد.
منبع: افتابیر