چه غذاهایی برای برگزاری مجالس عروسی مناسب است؟

عروس و داماد قبل از برگزاری جشن عروسی همیشه دغدغه نوع و نحوه پذیرایی از مهمانان را دارند که امری کاملا طبیعی است و نمی توان به آن بی توجه بود. غذاهایی که برای برگزاری مجلس عروسی انتخاب می شود، باید با توجه به ذائقه و سلیقه مهمانان باشد. مواد غذایی که برای تهیه شام استفاده می شود، نوع و مقدار ادویه، چیدمان و رنگ غذاها می تواند بر اساس منطقه جغرافیایی و یا مطابق با عرف منطقه جغرافیایی باشد. برای مثال زمانی که جشن عروسی در خوزستان برگزار می شود، غذاهایی دریایی و همچنین خورشت هایی بومی این منطقه می تواند به عنوان غذای پذیرایی استفاده شود.
اما توصیه ما این است که در کنار غذاهای سنتی، با غذاهایی که در جامعه عرف است، نیز از مهمانان پذیرایی شود. برای مثال غذاهایی همچون زرشک پلو، باقالی پلو با گوشت بره، برنج سفید و جوجه کباب، خورشت فسنجان، ته چین مرغ، بوقلمون بریان مرغ یا غاز بریان و بره بریان نیز از جمله غذاهای معروف ایرانی هستند که در زمان پذیرایی از مهمانان در هر سفره ای دیده می شود. وجود این غذاها در سر میز شام مهمانان، جشن عروسی را رسمی تر می کند.

 

کترینگ عروسی
کترینگ به معنای غذایی است که در رستورانها تهیه می شود. این مراکز براساس سفارش مشتریان، غذاها را به تعداد و با کیفیت عالی تهیه می کنند. از جمله ویژگی های کترینگ می توان به کاهش زحمت تهیه غذا اشاره کرد. عروس و داماد با مراجعه به کترینگ و سفارش غذا، مطمئنا دیگر دغدغه شام عروسی را نخواهند داشت. اما انتخاب غذاها براساس سلیقه عروس و داماد و همچنین با توجه به شرایط جغرافیایی خواهد بود. طبخ غذاهای دریایی برای عروسی هایی که در منطقه جغرافیایی شمال برگزار می شود، مطمئنا یک نوع پذیرایی معمولی خواهد بود. اما همین غذا برای مناطق مرکزی از قبیل یزد، یک غذای تشریفاتی محسوب می شود.

با توجه به اینکه آشپزها و سرآشپزهایی که در کترینگ مشغول خدمات رسانی هستند، به کار خود مهارت کافی دارند، اما ممکن است عروس و داماد نظر و سلیقه خاصی نیز داشته باشند که البته با صحبت کردن و ارائه پیشنهاد می تواند در زمان طبخ غذا اجرا شود. البته مراکز خدمات تشریفات مجالس عروسی در این زمینه راهنمای خوبی می باشند.

ظروف غذا
زمانی که غذا انتخاب می شود، مطمئنا ظروفی هم که برای غذا باید استفاده شود، متناسب با نوع غذا خواهد بود. برای مثال وجود یک بشقاب سوپخوری زمانی که در کنار غذا سوپ نیز طبخ شده، ضروری است. به طور کلی ظروف باید با توجه به غذاها انتخاب شوند که توسط مدیریت سالن پذیرایی انجام می شود. برای برنج تنها یک بشقاب کفایت می کند. اما اگر غذایی که در کنار برنج بر روی میز گذاشته می شود شامل کباب و خورشت است، در این صورت وجود یک ظرف دیگر نیز ضرورت پیدا می کند.

 

چیدمان غذا
توصیه ما برای پذیرایی هر چه بهتر از مهمانان، استفاده از چندین نوع غذاست. اما غذاها باید خیلی زیبا و خیره کننده تزئین شوند. زمانی که غذاها با تزئینات متفاوت بر روی میز قرار بگیرند، مطمئنا پذیرایی را به نحو بهتری جلوه می دهند. در صورتی که تنها از یک نوع غذا استفاده کرده اید، تزئینات و چیدمان غذا باید به نحو بهتری انجام شود. این کار باعث می شود که میز غذا در چشم مهمانان کاملتر به نظر برسد. اگر شما از چندین نوع غذا هم استفاده کرده اید، تا زمانی که اصول چیدمان و تزئین میز را رعایت نکنید، مطمئنا جلوه خاصی نخواهد داشت.

نوع غذاهای برگزاری مجالس عروسی
وجود برخی از غذاها در برگزاری مجالس عروسیجز ملزمات است. برای مثال برنج از جمله غذاهایی است که وجود آن بر روی میز ضروری است. اما نوع برنج و کیفیت آن اهمیت زیادی در نحوه پذیرایی دارد. معمولا برنج شمال دارای طعم و بوی مست کننده ای است اما از نظر ظاهری نمی تواند به مانند برنج های هندی و پاکستانی باشد. در این صورت شما می توانید با توجه به ذائقه مهمانان یکی از این دو را انتخاب کنید. خورشت ها و کباب ها نیز در کنار برنج استفاده می شوند. انتخاب نوع خورشت و همچنین طعم آن نیز اهمیت زیادی در پذیرایی دارد. برای مثال اگر خورشت فسنجان انتخاب می شود، برای آن چندین طعم شیرین، ترش و ملس وجود دارد. شما می توانید متداولترین آن را در میان دوستان و آشنایان خود پیدا و انتخاب کنید.

چند نوع غذای ایران برای مجالس عروسی
از جمله اصیلترین غذاهای ایرانی که موسسات برگزاری مجالس عروسی انتخاب می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چلوکباب: یک غذای ایرانی و اصلی که از یک بشقاب پر از پلو، کباب برگ (یک سیخ) یا کوبیده (دو سیخ) با گوجه فرنگی کباب شده، سماق و نوشیدنی (معمولا دوغ) است. البته کبابها نیز انواع مختلفی دارند.
باقلاپلو: این غذا در ردیف غذاهای تشریفاتی به شمار می رود که به همراه گوشت سرو می شود. نوع گوشتی که برای تهیه باقلا پلو استفاده می شود اهمیت زیادی در طعم آن دارد.
زرشک‌پلو: معمولا زرشک پلو در مراسمات عروسی ایرانی ها متداولتر است که با استفاده از زرشک و زعفران تزئین می شود.