عکاسی از پادشاه فصل ها؛ پاییز

فصل پاییز به دلیل شکوه و عظمت رنگ های به کار رفته در آن به پادشاه فصل ها شهرت یافته است. در این فصل برگ های سبز درختان به رنگ های زیبا و بدیعی مانند زرد، قهوه ای و نارنجی تغییر می یابند که این امر در زیبایی پاییز بسیار اثرگذار است. در این فصل بارش باران، طراوت هوای مطبوع و معتدل پاییز را دو چندان خواهد کرد. به طور حتم باقی مانده قطرات باران، روی برگ های زرین و رنگارنگ منظره ای محسورکننده به وجود خواهند آورد. پاییز با آن آسمان ابری و گرفته ، فرش گسترده رنگارنگ و درختان چند رنگ و زیبا می تواند زمینه ساز سوژه های بسیاری برای عکاسان باشد. مناظر پاییز بدون شک چشم نواز و متحیرکننده هستند به طوری که کافی است لنز دوربین را به سوی آن تنظیم کنید و دکمه شاتر را فشار دهید. آتلیه عکاسی

نشانه های پاییز
در ابتدا باید به این نکته پرداخت که به طور کلی پاییز چه نشانه هایی دارد؟ اگرچه جواب این سوال بسیار آسان است، اما به عنوان اولین اصل باید به آن توجه داشت. سرد شدن نسبی هوا، تغییر یافتن رنگ درختان و ریزش برگ درختان پاییزی همگی از نشانه های اولیه ورود پاییز هستند، بنابراین در عکاسی از پاییز باید به این عناصر و وجود آن ها توجه داشت. اگر قرار است عکس گرفته شده بازگوکننده بسیاری از مسائل باشد باید در ابتدا بدانیم که چه چیزی را می خواهیم بازگو کنیم و پس از آن در هنگام تنظیم لنز دوربین به آن ها بپردازیم. با نگاه کردن به یک عکس گرفته شده از منظره پاییزی می توان متوجه شدت سرمای هوا، زمان تقریبی فصل که اول، وسط یا اواخر پاییز است به صورت غیرمستقیم پی برد. بنابراین دقت عکاس در گرفتن عکس باید بسیار بالا باشد تا بتواند مفهوم موردنظر را به خوبی به بیننده القا کند.

استفاده از فیلتر پلاریزه کننده
استفاده از فیلتر پلاریزه کننده به عکاس امکان می دهد که آسمان آبی یا تیره تر را در عکس نمایش دهد. به طور کلی استفاده از این فیلتر برای زیباتر کردن رنگ ها لازم و ضروری به نظر می رسد.

عکاسی در ساعت های طلایی
در خصوص ساعت های طلایی روز در شماره های قبلی نکاتی ارایه شد. دو زمان پیش از غروب آفتاب و سپیده دم می تواند زمان مناسبی برای عکاسی باشد. در این دو زمان رنگ های قرمز و طلایی زیباتر از حالت طبیعی خود به نظر می رسند.

عکاسی در روزهای ابری
بسیاری از عکاسان تصور می کنند که تنها در روزهای آفتابی باید به عکاسی پرداخت و روزهای ابری را مناسب نمی دانند. برخلاف تصور این افراد باید بیان داشت که روزهای ابری نیز زمان مناسبی برای عکاسی به شمار می روند. یک روز ابری با آسمان پوشیده از ابرهای تیره و باران زا کمک بسیاری به زیباتر شدن عکس ها خواهد کرد، زیبایی که شاید در یک روز آفتابی نتوان به آن دست یافت.
منبع: افتابیر