این طوری پرتره می گیرند

پرتره یکی از بهترین سبک های عکاسی است. شما، زیباترین بخش انسان که صورت اوست را انتخاب می کنید و عکسی ماندگار می گیرید. عکس های پرتره بیشتر مواقع زنده هستند و گویا با بیننده حرف می زنند. در پرتره، برای القای مفهومی خاص یا صرفا برای نمایش زیبایی، باید کادربندی، نوردهی و انتخاب زاویه درست داشته باشید.آتلیه عکاسی

 

شاید با خود بگویید که این مساله اجتناب ناپذیر است و باید به سوژه نگاه کنیم تا عکس خوبی از او بگیریم. بله. همین طور است. اما منظور ما نگاه ساده و سطحی نیست. منظور این است که به ویژگی های فردی سوژه توجه کنید. عکس های شناسنامه و پاسپورت و کارت ملی هم پرتره هستند. اما آیا قصد گرفتن چنین عکس هایی را دارید؟ مسلما خیر. بدون شک دوست دارید مفهومی خاص را در عکس خود به نمایش بگذارید. بنابراین، با نگاه درست و شاید متفاوت به سوژه می توانید زیبایی های شخصی و منحصربه فرد او را بیابید. منظور از زیبایی، پوست صاف، بینی عمل کرده یا چشم های جذاب و گیرا نیست. بلکه نکته ای است بتوان با استفاده از آن، با مخاطب ارتباط برقرار کرد.

 


گیج کننده و عجیب به نظر می رسد، نه؟ اما نگران نباشید. با ترفندهایی که در ادامه برایتان نام برده ایم، این کار خیلی هم پیچیده و عجیب نیست.


۱. از فلاش مستقیم استفاده نکنید
استفاده فلاش بیشتر در نور روز و محیط های تاریک یا کم نور مناسب است. نور این لامپ های زنون یا ال ای دی به سوژه و منظره زندگی می بخشند. اما بیشتر مواقع بهتر است از نور موجود و نور طبیعی بهره بگیرید. فلاش مستقیم می تواند اتمسفر عکسی که می خواهید خلق کنید را از بین ببرد.


۲. از لنز تله فوتو استفاده کنید
لنز ۱۳۵ ۱۰۵ تله فوتو گزینه بسیار خوبی است. لنز واید در این مورد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.


۳. به لباس سوژه توجه کنید
اگر قرار است پرتره نیمه رسمی از سوژه خود بگیرید، بهتر است در مورد لباس او هم اظهار نظر کنید. رنگ های تیره یا روشن ساده برای این منظور بهترین هستند. طرح های مارپیچ، راه راه، چهارخانه و ... چشم مخاطب را به اصطلاح می زنند. رنگ های جیغ نیز روی رنگ پوست سوژه بازتاب دارند. یقه هفت یا گرد و باز بسیار بهتر از یقه های بسته هستند. برای مردان یا زنان پیر، سعی کنید شانه ها را بپوشانید اما در مورد زنان جوان، بهتر است باز و نمایان باشد.


۴. بهترین سمت صورت سوژه را انتخاب کنید
سعی کنید از زوایای مختلف به سوژه خود نگاه کنید و تشخیص دهید کدام نیم رخ او زیباتر است. انواع پوزها و حالت ها را روی او امتحان و بهترین آنها را انتخاب کنید.

 


۵. تا حد امکان از نور طبیعی استفاده کنید
سوژه خود را در مکانی قرار دهید که نور کاملی از یک سمت به صورت او می تابد. این کار باعث می شود تا چشم های سوژه درخشان تر و گیراتر به نظر برسد.
همچنین می توانید هنگامی که کنتراست میان بخش تاریک و روشن چهره زیاد است، از بازتاب دهنده در سمت سایه نیز استفاده کنید. بازتاب دهنده وسیله عجیبی نیست. می توانید با یک تکه فویل آلومینیومی روی مقوای محکم این صفحه را بسازید تا همچون آینه نور را روی بخش تاریک صورت منعکس کند.


۶. از سوژه بخواهد بنشیند
این باعث می شود تا خود سوژه راحت و ریلکس باشد و شما هم با آسودگی خاطر بیشتر از زوایای مختلف از او عکاسی کنید.


۷. شخص را مورد خطاب قرار دهید
در عکاسی پرتره، شما کمترین حرکت و شیفت موقعیت را دارید. اما می توانید با عکاسی از بالا باعث شوید تا چشم ها بازتر شوند و نمایی از شانه را نیز در کادر بیاورید و تا حد امکان چانه را مثلا زیر شانه (در حالت خوابیده) مخفی کنید.
برخی از چهره ها با لبخند زیبا می شوند و برخی دیگر خیر. به این نکته حتما توجه کنید. لازم نیست همه سوژه ها لبخند بزنند تا شما عکسی زیبا از آنها داشته باشید. هنگامی که سوژه غرق در تفکرات خود هست نیز می توان عکس زیبایی خلق کرد.


۸. به صورت عمودی عکس بگیرید
دوربین را بچرخانید و به صورت عمودی از او عکس بگیرید. عکس پرتره اصولا شامل سر، گردن و گاهی دست است. بنابراین، در حالت عمودی هم می توان بهترین عکس را از سوژه ثبت کرد. عکس های افقی از اطراف فضای زیادی دارند و ممکن است مسایل دور و اطراف باشند که نگاه مخاطب را به سمت خود جذب کنند.


۹. اگر دست ها در کادر هستند، به زیبایی از آنها بهره بگیرید
دست ها اصولادر عکس زیبا دیده نمی شوند. مشت گره کرده که اصلا خوب نیست حداقل اجازه دهید دست آزادانه روی زانو یا ران قرار بگیرد. اگر بعد از گرفتن عکس متوجه شدید باعث نازیبایی عکس شده است، آن را با فتوشاپ کراپ کنید.
منبع: افتابیر