10 دلیل استفاده از VOIP به جای سانترال

در اين مقاله به ذکر 10 دليل جهت استفاده از سيستم­هاي نوين تلفن (VOIP) بجاي سيستم هاي سنتي (سانترال) اشاره مي­گردد.
1.نصب و راه اندازي ساده: سيستم هاي IP-PBX داراي رابط کاربري بر پايه وب هستند و از هر مکان روي شبکه مي توان با استفاده از يک مرورگر وب به سيستم دسترسي داشت و تنظيمات و تغييرات مورد نظر را اعمال نمود در حالي که سيستم هاي تلفن سانترال بايد از طريق نرم افزارهاي خاص خود و يا شماره گيري کدهاي خاص از روي تلفن برنامه ريزي شوند.
2.کاهش چشمگير هزينه ها با استفاده از خدمات (VoIP (Voice Over IP : با استفاده از سيستم هاي ويپ مي توان مکالمات بين شهري و بين المللي را از طريق خطوط داده مانند اينترنت و يا شبکه هاي WAN بين شعب يک سازمان انجام داد و صرفه جويي قابل ملاحظه اي در هزينه هاي تلفن انجام داد.
3.عدم نياز به سيم کشي اختصاصي براي شبکه تلفن: برخلاف تلفن سانترال که مي بايست براي هر مشترک يک زوج سيم ارائه کرد و براي افزايش مشترکين و يا نصب سانترال، حجم قابل ملاحظه اي سيم کشي انجام داد، سيستم هاي مبتني برIP مي توانند از بستر شبکه موجود براي کاربران استفاده کند و نياز به سيم کشي اختصاصي ندارند. براي مثال يک سيستم IP-PBX مي تواند از شبکه LAN متصل شده به رايانه کاربر براي خط تلفن نيز استفاده کند. همچنين از يک خط LAN مي توان به صورت همزمان براي تعداد زيادي کاربر استفاده نمود. از طرفي سيستم IP-PBX استفاده از شبکه بي سيم Wi-Fi در مکان هايي که امکان هيچ نوع سيم کشي وجود ندارد را ممکن مي سازد.
4.عدم محدوديت در بکارگيري يک برند خاص: در سيستم هاي سانترال براي حفظ کارايي سيستم معمولا توصيه مي شود که اجزاء سيستم مانند گوشي کاربران و ديگر سيستم هاي مکمل، از برند مشابه سيستم سانترال انتخاب شوند. در سيستم هاي IP-PBX به اين علت که تمام تجهيزات مرتبط بر اساس استاندارد SIP ساخته مي شوند، اين محدوديت وجود ندارد و شما مي توانيد از هر برند مورد علاقه خود استفاده نماييد و در عين حال، هيچ کاهشي در کارايي سيستم مشاهده نخواهيد کرد.
5.توسعه پذيري: سيستم هاي ويپ در ظرفيت خطوط شهري و تعداد مشترکين بسيار انعطاف پذير هستند. هرگاه به تعداد بيشتري از خطوط شهري نياز باشد و يا بخواهيد تعداد کاربران را افزايش دهيد، مي توان به سادگي با افزودن Gateway مناسب اين کار را انجام داد و محدوديتي در تعداد و يا برند Gateway وجود ندارد.
6.افزايش بازدهي و ارتقاء کيفيت خدمات به مشتريان: سيستم هاي ويپ به علت استفاده از بستر IP به راحتي مي توانند با سرورها و نرم افزارهاي ديگر ارتباط داشته باشند. به عنوان مثال سيستم هاي ويپ امکان اتصال به سرويس هاي (CRM (Customer Relationship Management يعني سرويس مديريت ارتباط با مشتريان را دارند.
7.امکانات بيشتر با قيمت پايين تر: سيستم هاي IP-PBX به همراه خود داراي طيف وسيعي از امکانات مانند پاسخگويي خودکار، منوي صوتي، پيغامگير صوتي، امکان ارسال پيغام هاي دريافت شده به ايميل کاربر، گزارش گيري مفصل از تلفن هاي انجام شده و غيره هستند که براي پياده سازي اين امکانات در تلفن سانترال مي بايست زيرسيستم هاي زيادي به آن اضافه نمود که در نهايت هزينه انجام شده چندين برابر قيمت يک ويپ خواهد بود.
8.امکان جابجايي و رومينگ: در سيستم هاي ويپ در صورتي که کاربر بخواهد از مکان ديگري در درون سازمان از شماره داخلي خود استفاده کند تنها کافي است تلفن خود را به نزديکترين سوکت شبکه روي ديوار متصل کند و مانند سيستم هاي سانترال نيازي به سيم کشي مجدد و يا انجام تغييرات در سيم کشي نيست. از طرفي کاربر مي تواند از خانه و يا هر محل ديگري از طريق شبکه داده به سيستم ويپ متصل شود و تلفن ها و پيغام هاي خود را از آن محل مديريت کند.
9.امکان استفاده از Soft Phone : Soft Phone نرم افزاري است که بر روي رايانه کاربر نصب مي شود و امکانات يک تلفن را براي کاربر فراهم مي کند. کاربر مي تواند از روي رايانه خود با هر يک از کاربران داخلي و يا در صورت داشتن مجوز با خطوط شهري تماس تلفني داشته باشد. مزيت Soft Phone اين است که با افزايش کاربران سيستم و استفاده آن ها از Soft Phone، هيچ هزينه اضافي بر سازمان تحميل نخواهد شد.
10-سهولت استفاده از تلفن: استفاده از تلفن هاي IP ساخته شده بر اساس استاندارد SIP بسيار ساده است. اين تلفن ها داراي رابط کاربري ساده اي مي باشند.