تاریخچه خدمات عروسی در ایران

برگزاری مجالس عروسی دارای تاریخچه طولانی و سابقه چند هزار ساله نیست. زیرا نیاکان ما جشن های خود را به صورت سنتی و با حضور تعداد کمی از اقوام خود برگزار می کردند. در حالی امروزه شاهد زرق و برق های زیادی در مجالس و جشن های عروسی هستیم که از عهده صاحب مجلس ساخته نیست. فیلمبرداری و عکاسی حرفه ای مجلس، رفتن به مزون عروس و انتخاب لباس، تعیین وقت آرایشگاه، تهیه کردن غذای مهمانان به همراه میوه، سالاد و دسر، کیک مراسم، موزیک مراسم، سفره عقد، گل ارایی مجلس، شمع آرایی عروسی، کترینگ عروسی، اجاره باغ مراسم، اجاره سالن اجتماعات مراسم، اجاره ویلا عروسی، نورپردازی سالن عروسی، نورپردازی باغ عروسی و ... تنها تعدادی از برنامه های جشن عروسی هستند. انجام همه این برنامه ها به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد.

به هر حال عروس و داماد می خواهند جشن ازدواج آنها به بهترین شکل ممکن برگزار شود و از سویی نیز فرصت کافی برای این کارها را ندارند. به همین خاطر خدمات عروسی شکل گرفته اند. البته اولین باری که این خدمات مجالس در اروپا راه اندازی شدند، به مانند امروز گسترده نبودند و خدمات آنها نیز در پذیرایی از مهمانان و راهی کردن عروس و داماد ختم می شد. در حالی که امروزه شاهد افزایش خدمات و سرویس دهی آنها هستیم.

 

اولین خدمات عروسی در جهان

شکل گیری اولین تشریفات مجالس عروسی در کشورهای اروپایی بوده است. خدمات عروسی ابتدایی، به صورت یک سالن بوده که برای اجتماعی از اقوام و آشنایان عروس و داماد برقرار می شدند. در این سالن ها میز و صندلی به اندازه مهمانان گذاشته می شد تا براحتی بتوان از مهمانان پذیرایی کرد. غذا نیز به شکل کترینگ امروزی نبود و در یک نوع غذای مفصل خلاصه می شد. به طور کلی تمامی خدمات تالار عروسی شباهت زیادی به جشن های خانگی داشت. در خدمات عروسی های اولیه مزون عروس، آرایشگاه، فیلمبرداری و عکاسی حرفه ای و ... وجود نداشت و جشن عروسی با سادگی تمام و بدون تشریفات انجام می شود.

تاریخچه خدمات عروسی در ایران

تا قبل از آغاز قرن بیستم و در دهه های 1920 و 1930 اولین جرقه برگزاری جشن های تشریفاتی زده شد. در همین سال ها بود که لباس عروس های طرحدار و زیبا وارد مجالس عروسی شدند و همین امر جذابیت های جشن عروسی را دو چندان می کرد. به تدریج این نحوه برگزاری جشن پای خود را به ایران نیز باز کرد. برگزاری مجالس پر زرق و برق جای روش های سنتی را گرفتند. پس از دهه 1960 بود که اولین بار دوربین های قابل حمل عکاسی ساخته شدند. در این زمان خدمات عروسی بدون دوربین های عکاسی بودند و مسئولیت عکاسی بر عهده عروس و داماد بود. سرانجام اینکه در سال های اخیر در سالن های خدمات عروسی استفاده از نورپردازی، رنگ‌ها، افکت‌ها، فیلمبرداری، خوراکی‌ها و انواع نوشیدنی‌ها به یکی از ملزومات تبدیل شده است.

در ایران اولین کسی که اقدام به راه اندازی خدمات عروسی کرد، مرحوم محمد شفیعی بود که در سال 1328 اولین سالن برگزاری جشن های عروسی را برگزار کرد. به طوری که اکنون بیش از 60 سال از سابقه خدمات عروسی در ایران می گذرد. در این سال ها مسئولیت های زیادی به وظایف خدمات عروسی اضافه شده است. به طوری که دیگر نیازی به گذاشتن وقت و انرژی برای یک عروسی پرطمطراق نیست و می توان تمام کارها و امور را از طریق خدمات مجالس عروسی انجام داد. اولین خدمات عروسی به شیوه کاملا سنتی بوده است. اما امروزه پا به پای تکنیک های روز دنیا حرکت می کند. چنانکه سرویس دهی در خدمات عروسی ایران هیچ تفاوتی با سالن های اروپایی ندارد.