تفاوت میان کفپوش لمینت و پارکت چیست؟

پارکتها کفپوشهايي هستند که جنس آنها از چوب طبيعي درختان مي باشد . پارکت را به کف اتاق مي چسبانند . پس از خشک شدن چسب، سطح روي آن را ساب و سپس لاک مي زنند تا صاف و صيقلي شود . پارکت نسبت به آب فوق العاده حساس بوده و در صورت تماس با آب ، سريعا دچار تورم مي شود يا به اصطلاح باد مي کند . پارکت در اثر برخورد اشياء نوک تيز با آن آسيب ديده و خش مي افتد و پس از گذشت چند سال لازم است تا سطح آن مجددا ساب خورده و لاک زده شود . دکوراسيون داخلي

لمينيت (laminate) که اصطلاحا به آن لمينت و يا پارکت لمينيت نيز مي گويند ، از جنس HDF ، الياف چوب فشرده (Hard Density Fiberboard) مي باشد و مانند پارکت مستقيما از خود چوب درختان ساخته نمي شود . پارکت لمينت ها تفاوت هاي بسيار زيادي با پارکت هاي چوبي دارند ، که از جمله آنها مي توان به موارد زير اشاره نمود :
1 - پارکت لمينت ها به کف اتاق چسبانده نمي شوند ، بلکه توسط شيارهايي که به آنها کليک گفته مي شود و دور تا دور لمينت ها وجود دارد ، به صورت نر و ماده در يکديگر قفل مي شوند . افزايش سطح کار ، باعث بيشتر شدن وزن لمينت هاي در هم قفل شده مي شود و همين وزن ، يکي از عوامل نگهدارنده لمينت ها بر روي کف بدون استفاده از چسب مي باشد.
2 - به علت عدم استفاده از چسب در نصب پارکت لمينت ها ، کف اتاق صدمه نمي بيند . به عنوان مثال اگر کف اتاقي سنگفرش باشد و روي آن لمينت اجرا شود، اگر بنا به دلايلي بخواهيم پس از مدتي لمينت ها را جمع کنيم ، بدون اينکه کوچکترين آسيبي به سطح سنگ زيرين وارد شود ، مي توانيم اين کار را انجام دهيم. بدين ترتيب پارکت لمينت ها را مي توان تا چندين بار پس از نصب جمع آوري و مجددا در محلي ديگر نصب کرد.
3 - پارکت لمينت ها به علت فومي که قبل از نصب در زير آنها پهن مي شود ، پس از اجراي کامل ، تا حد زيادي از انتقال صدا به طبقه زيرين جلوگيري مي کنند.
4 - فوم زير پارکت لمينت ها علاوه بر عايق صدا، عايق حرارت و برودت نيز مي باشد.
5 - لمينيتها نسبت به آب بسيار مقاومتر از پارکت هاي چوبي قديمي هستند.
6 - لمينيتها نسبت به اجسام نوک تيز بسيار مقاومتر از پارکت هاي قديمي هستند.
7 - سرعت نصب و اجراي پارکت لمينت بسيار بالاست . به طور ميانگين يک واحد با مساحت 100 متر مربع در يک روز الي يک روز و نيم اجرا مي شود.
8 - پس از نصب نيازي به ساب و لاک ندارد و همان لحظه که نصب به اتمام مي رسد ، پس از نظافت ، مي توان وسايل را روي آن چيد.
9 - بسيار مقرون به صرفه تر از ديگر مصالح ساختماني مانند سنگ و سراميک و ... مي باشد.

منبع: چکاد