رابطه عکاسی فیلم با اقتصاد هنر

عکاسی خبری و عکاسی از فیلم و سریال دوگونه کاملا متفاوت از عکاسی هستند. عکاسی فیلم و مجموعه های تلویزیونی در بحث عکاسی تبلیغاتی جای می گیرد، چون صحنه هایی از یک فیلم و سریال عکاسی می شود تا برای جذب مخاطب و حتی کشاندن مردم به گیشه استفاده شود.
در واقع بیشترین هدف این نوع عکاسی ترغیب بیننده برای تماشای اثر است. البته این را هم باید اضافه کرد که در ذات این نوع عکاسی هم اطلاع رسانی وجود دارد و همین مساله آن را به عکاسی خبری پیوند می دهد؛ اما در کل، عکاسی از فیلم و سریال جزئی از عکاسی تبلیغاتی محسوب می شود و رابطه مستقیمی با بحث اقتصاد هنر دارد، در حالی که عکاسی خبری ریشه تحقیقی و پژوهشی دارد. عکاس خبری براساس آگاهی و تخصصی که دارد وظیفه روشن کردن افکار عمومی را به عهده دارد. به همین دلیل این گونه عکاسی در بحث آگاهی مخاطبان دسته بندی می شود و یکی از ابزار رسانه ها برای اطلاع رسانی است. در یک بررسی کلی می توان گفت عکاسی از فیلم و سریال بیشتر در مقوله اقتصادی و عکاسی خبری در زیرمجموعه رسانه ای و آگاهی دهی قرار می گیرد.آتلیه عکاسی
عکاسی هم که قصد دارد در هر یک از این مقوله ها فعالیت کند باید از اول آگاه باشد در چه شاخه ای قدم گذاشته است تا بر این اساس بتواند عکس های مناسبی بگیرد. در دروس دانشگاهی دانشجویان با اصل و پایه عکاسی آشنا می شوند و به آنها آموزش داده می شود فارغ از این که می خواهند چه شاخه ای را انتخاب کنند، درست عکاسی کنند؛ ولی در ترم های بالاتر، آنها را با شاخه های مختلف عکاسی مانند مستند، تبلیغات، طبیعت و... آشنا می کنند و دانشجویان همه این واحدها را می گذرانند.
افراد پس از طی دوره های عکاسی براساس شرایط محیطی و کاری، جذب گونه های مختلف عکاسی می شوند. مسلما میان علاقه مندان عکاسی خیلی ها عکاسی از سینما، تئاتر و تلویزیون را انتخاب می کنند، چون همه آنها هنر محسوب می شوند و ممکن است به ذائقه عکاس نزدیک تر باشد.
با این حال کسانی که چنین شاخه ای را برمی گزینند باید توجه داشته باشند که عکاسی از فیلم و سریال در مقایسه با عکاسی خبری فضای محدودتری دارد، چون در چارچوب یک فیلم، تئاتر یا سریال می گنجد و تابعی از ذهنیت کارگردان، تهیه کننده، دکوپاژ و طراحی صحنه است و عکاس باید به عنوان یک کار سفارشی عکاسی کند. در مقابل، عکاسی خبری با این مقوله تفاوت های زیادی دارد، چون با تفکر و اندیشه سر و کار دارد و شناخت عکاس از جامعه، فرهنگ و سیاست نقش زیادی در ایجاد اثری موثر تلقی می شود. شناخت عکاس از محیط و سوژه است که می تواند بیشترین تاثیر را روی مخاطب بگذارد و حتی آنها را به خواندن خبر یا خریدن روزنامه و مجله ترغیب کند. هرچند این موضوع اظهارنظر شخصی من است و ممکن است عکاسانی که در حیطه عکاسی فیلم و سریال کار می کنند، با این صحبت ها مخالف باشند چون تخصص من در زمینه عکاسی خبری است.
منبع: افتابیر