چگونگی عکاسی از مجالس عروسی

عکس یعنی ثبت خاطرات و لحظه های ناب و خاص زندگی. در این میان عده ای هستند که به محصور کردن خاطرات در قالب چندین عکس علاقه چندانی ندارند، ولی چنین افرادی نیز به احتمال زیاد نمی توانند از گرفتن عکس در مجلس عروسی خود یا اقوام نزدیک خودداری کنند. از این رو در این شماره به ارایه نکاتی در خصوص نحوه گرفتن عکس در مجالس عروسی و به ویژه عکاسی از عروس و داماد می پردازیم. این مقاله شاید تا حدودی برای آن دسته از افرادی که بتازگی هنر عکاسی را آغاز کرده اند یا مدت کوتاهی است که به آن اشتغال دارند، کمک کننده باشد. آتلیه عکاسی
عکاسی از مجالس عروسی در میان انواع ژانرهای عکاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در سال های اخیر به کمک دوربین های دیجیتال، عکاسی از عروس و داماد فراتر از بعد سنتی آن پیش رفته است و عکاسان مختلف با ابزار، نرم افزارهای خاص و هنرنمایی های خود، به عکس های گرفته شده از عروس و داماد جلوه ای چند برابر بخشیده اند. اینکه چه فاکتورهایی باعث می شود تا یک عکس، زیبا و خاص به نظر برسد علاوه بر رعایت برخی مسائل و شرایط محیطی، بیشتر به ذوق و مهارت عکاس بستگی دارد. در خصوص عکاسی از عروس و داماد نیز این اصل قابل اجراست. نوع نگاه عکاس به سوژه، محیط اطراف، زاویه دید دوربین، چگونگی انتخاب و گرفتن بهترین ژست و حالت از سوژه همگی در به وجود آوردن یک عکس خوب تاثیرگذار هستند.

مهم ترین نکاتی که در هنگام عکاسی از عروس و داماد باید به خاطر داشت عبارتند از:

آشنایی با لوکیشن
به عنوان یک عکاس، باید شناخت کافی از لوکیشن عکاسی به ویژه در زمان های مختلف در طی روز داشته باشید. کیفیت عکاسی در محیط باز با کیفیت و شرایط نور محیط رابطه مستقیم دارد. زمانی که شرایط نوری محیط ایده آل نباشد به طور حتم نتیجه نهایی عکس نیز ایده آل نخواهد بود. در این گونه عکس ها، از فضاهای مختلف یا حتی چندین لوکیشن استفاده می شود، بنابراین باید به تمام نقاط آشنایی کافی داشته باشید.

اطمینان از نور محیط
اگر عکاسی در یک محیط بسته اتفاق می افتد باید از میزان و شدت نورهای وارد شده به اتاق که از راه پنجره یا در انجام می شود آگاهی کافی داشته باشید. در شرایطی که عکاسی در محیط باز انجام شود باید به شدت نور خورشید توجه کنید. اگر نور خورشید بیش از اندازه زیاد است باید برای آن چاره ای بیاندیشید. نور شدید موجب به وجود آمدن سایه در اطراف سوژه و از بین رفتن کیفیت نهایی عکس می شود. عکس های گرفته شده در بعدازظهر از کیفیت خوبی برخوردار خواهند بود.

انتخاب زاویه های متفاوت
انتخاب یک زاویه و گرفتن تمامی عکس ها از آن، باعث بی روح شدن عکس ها می شود. عکس های مختلف باید با زاویه های مختلف گرفته شوند تا در هنگام تماشا کردن، حوصله بیننده را سر نبرد و او را به دیدن تشویق کند. شهامت این را داشته باشید که از زاویه های جدید عکاسی کنید. اگر قرار است که یک عکس گروهی به همراه عروس و داماد بگیرد، سعی کنید زاویه دید و نحوه قرار گرفتن افراد در عکس، متفاوت از عکس های گروهی تکراری و همیشگی باشد.

راحت بودن سوژه
از آنجا که روز عروسی برای عروس و داماد به دلیل هماهنگ کردن بسیاری از کارها با یکدیگر با استرس و تنش های زیادی همراه است، بنابراین به عنوان یک عکاس باید این اطمینان را به عروس و داماد بدهید که مرحله عکاسی به موقع و به نحو احسن انجام خواهد شد. عکاسی از یک عروس و داماد مضطرب باعث می شود تا استرس آن ها در عکس متجلی شود و کیفیت عکس ها پایین بیاید. آرامش عکاس و سوژه در عکاسی از مهمترین اصول به شمار می رود.

در نظر گرفتن پشت زمینه مناسب
انتخاب یک پشت زمینه (بک گراند) مناسب از جمله مواردی است که به ذوق و سلیقه عکاس مرتبط می شود. هنگام انتخاب پشت زمینه باید به شرایط نوری محیط و تاثیر آن در نتیجه نهایی عکس توجه داشته باشید. برای اینکه پشت زمینه محو و سوژه برجسته شود باید از دیافراگم گسترده ( باز) استفاده کنید.
منبع: افتابیر