عکاسی از پرندگان

عکاسی از پرندگان شاید به دلیل کوچک و متحرک بودن، پرواز شاخه به شاخه و نشستن آن ها در مناطق کم نور از سخت ترین نوع عکاسی به شمار برود. پیش از ارایه نکاتی برای فرا گرفتن عکاسی از پرندگان باید بگوییم که داشتن صبر و حوصله حرف اول را در چنین عکاسی می زند.

شناخت سوژه
شناخت رفتار پرنده، خصوصیت های ظاهری لانه و اطلاع از زمان و نوع مهاجرت پرندگان از اصول اولیه عکاسی از پرندگان به شمار می روند. به مناطقی بروید که مطمئن هستید پرندگان در آنجا جمع شده و به حضور انسان ها عادت کرده اند. برای شناخت بهتر پرندگان و اطلاع از وضعیت آن ها می توانید از اینترنت استفاده و حتی گونه های نایاب را از این طریق جست وجو کنید تا به محض برخورد با آن ها بتوانید عکس بگیرید. آتلیه عکاسی

آماده بودن
یکی دیگر از اصول اولیه عکاسی، آماده بودن است، به این معنا که در هر شرایطی باید تجهیزات کافی با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید سریع عکس بگیرید. لنز تله فوتو و فیلتر موردنظر را از قبل به دوربین متصل کنید زیرا عمل اتصال آن ها وقت گیر است و موجب آزار پرنده ها می شود.

در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی
اگر هوا خیلی گرم، سرد یا بارانی باشد به طور معمول پرنده ها در لانه یا منطقه ای امن باقی می مانند و از آن خارج نمی شوند. عکس العمل پرنده ها به شرایط آب و هوایی مانند عکس العمل انسان هاست. در مواقعی که هوا خیلی گرم باشد آن ها به دنبال جایی خنک (یا به عکس) و اگر شرجی و مرطوب باشد به دنبال جایی خشک می گردند.

حرکت کردن به آرامی
با حرکت آرام به سوی پرنده ها این شانس را خواهید داشت که به سوژه نزدیک شوید و میزان هشیار شدن آن ها را کاهش دهید. پرنده ها به طور معمول به صدا و رنگ های روشن توجهی نمی کنند، اما نسبت به حرکت و جنبش ها سریع واکنش نشان می دهند و پرواز می کنند.

وضعیت عکاس
برای عکاسی از پرندگان وضعیت عکاس بسیار مهم است. در اینجا تعدادی راهکار پیشنهاد می شود.
اگر تمایل دارید که از یک پرنده روی زمین یا کنار ساحل عکاسی کنید باید وضعیت سطحی خود را نسبت به وضعیت پرنده پایین تر قرار دهید.
می توانید پشت یک درخت، ساختمان یا هر چیز دیگری که مانع دید شما نشود پنهان شوید.
از درون یک ماشین پارک شده یا حتی ماشینی که به آرامی حرکت می کند نیز می توانید عکس بگیرید.
حتی می توانید پنجره اتاق را باز و از داخل خانه لنز دوربین را روی پرنده موردنظر تنظیم کنید. استفاده از فیلترهای پلاریزه کننده در چنین شرایطی می تواند کیفیت عکاسی را بالا ببرد.
با انجام دادن چنین کارهایی بهتر می توانید به پرنده نزدیک شوید. با نزدیک شدن به پرنده و در نظر گرفتن چشم های آن می توانید حسی از صمیمیت را در عکس هایتان تداعی کنید.
منبع: افتابیر