نکاتی حرفه ای برای عکاسان آماتور

عکاسی رشته هنری بسیار گسترده ایست و هنرمندان این زمینه از آماتور تا خبره طبقه بندی می شوند. زمانی که مطالعه را آغاز می کنید، متوجه می شوید که کار بسیار لذت بخشی است و در ارتقاء مهارت های شما تأثیر بسزایی دارد. در این جا نکاتی را بیان کرده ایم که برای هر عکاسی می توانند مفید باشند. امیدواریم مورد استفاده شما هم واقع شوند:

1. دوربین را نزدیک به چشمان خود بگیرید.
بسیاری از عکاسان تازه کار تمایل دارند دوربین را با فاصله دوری از صورت خود نگه دارند. این کار می تواند باعث از بین رفتن تعادل کلّی بدن شده و کیفیت عکس را پایین بیاورد. پس دوربین را نزدیک صورت خود نگه دارید تا تعادل بدنتان حفظ شود.

2.از تایمر استفاده کنید.
برای یک عکاس تازه کار، فشار دادن آنی دکمه جهت عکس گرفتن می تواند باعث ایجاد لزرش های غیرقابل کنترل شود. در این صورت عکس تار می افتد. اگر از تایمر استفاده کنید، طی چند ثانیه می توانید به حالت ثبات و سکون برسید.

3. در طول روز از فلش استفاده کنید.
شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد، ولی واقعاً جواب می دهد! عکاسی با فلش در طول روز به دوربین کمک می کند در قبال نور طبیعی غیر قابل انتظاری که ممکن است از بدترین جهت ممکن بتابد، اقدام لازم را انجام دهد. این مورد به ویژه زمانی کاربرد دارد که در مقابل نور شدیداً درخشانی عکس می گیرید.

4. با استفاده از حالت پاهای خود بر روی سوژه زوم کنید.
اگر نیاز بود به سوژه نزدیک شوید، این کار را بکنید. زوم دوربین، ویژگی عالی و مهمی است (به ویژه اگر حرفه ای باشید)، ولی شاید دقت کرده باشید که این کار، کیفیت عکس را کمی کاهش می دهد. اگر کمی به سوژه نزدیک شوید بهتر است.

5. زوایا و موقعیت های مختلف را امتحان کنید.
ذهن خود را در یک حالت نگه ندارید. در حین عکسبرداری چابک و سریع باشید و زوایای مختلف را تست کنید. یکی از این زوایا بهترین عکس را به شما می دهد. چرخیدن به دور سوژه نیز نقاط قوت و ضعف موقعیت های مختلف را به شما نشان می دهد.

6. در مورد ویرایش عکس مطالعه کنید و مطالبی یاد بگیرید.
این کار، به هیچ وجه تقلب به حساب نمی آید. بهترین عکاسان دنیا هم از تکنولوژی برای بهبود آثارشان استفاده می کنند. استفاده از ابزار ویرایش عکس به شما کمک می کند عکس بهتری داشته باشید و هم چنین اطلاعاتی درمورد کنتراست، رنگ، نور و دیگر اجزاء مهم در اختیار شما قرار می دهد.

7. مطالعه کنید.
عکاسی ترکیبی از هنر، علم و تکنولوژی است. تئوری ها و اطلاعات زیادی در این زمینه وجود دارد. اگر واقعاً می خواهید عکاسی یاد بگیرید، باید با اصول اولیه آن آشنا شوید.

8. یک مموری ریدر (card reader) تهیه کنید.
از کابل USBاستفاده نکنید. یک مموری ریدر تهیه کنید و با آن عکس ها را از دوربین به کامپیوتر منتقل نمایید. هر عکاسی که از کابل USBاستفاده کرده باشد می داند که تا چه اندازه کسل کننده است. مموری ریدر قیمت زیادی ندارد و صرفه جویی زیادی در زمان شما خواهد نمود.

9. عکس ها را از روی دوربین خود پاک نکنید.
حتی اگر عکسی که گرفته اید در صفحه دوربین زیبا و قابل قبول نباشد، کمی صبر کنید تا آن را با رزولوشن واقعی ببینید و بعد تصمیم بگیرید. حتی اگر عکس بدی بود، آن را نگاه کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید.آتلیه عکاسی

10. فقط عکس بگیرید!
فکرتان را بیش از حد مشغول نکنید. مردد نباشید و سعی نکنید عکاسی را به تعویق بیاندارید. تا می توانید عکس بگیرید. با تجربه کردن است که می توانید اعتماد به نفس خود را بالا برده و چیزهای جدیدی بیاموزید. پس از آن می توانید عکس های خوبی بگیرید. از دوربین خود استفاده کنید. این بهترین راه برای ارتقاء مهارت های شماست.