نکاتی در استریلیزه کردن شیشه شیر نوزاد

قبل از استرليزه کردن شيشه‌ها بايد آنها را همراه با سرشيشه‌ها و درهاي محافظتشان خوب تميز کرد.

? شيشه‌‌ها: لازم است آنها را با شيشه شور، آب ولرم و ماده? تميز‌کننده‌اي شست (از بکار بردن مايع ظرفشوئي خودداري کنيد) سپس با آب فراوان آنها را بشوئيد.
? محافظت‌هاي سر شيشه‌ها: آنها را خوب دست بماليد و با آب بشوئيد.
? سرشيشه‌ها: سرشيشه‌ها را مانند انگشتها‌ي دستکش برگردانيد و تميز بشوئيد و مطمئن شويد که سوراخ‌هاي آنها نگرفته باشد.
? احتياط لازم: هنگامي که شير خوردن تمام شد، شيشه را با آب بشوئيد و سپس از آب پر کنيد. سرشيشه و محافظ آن‌را نيز با آب بشوئيد. وگرنه ممکن است شير در شيشه خشک شود و بچسبد و بعداً براي تميز کردن آن دچار دردسر شويد.


استرليزه کردن شيشه‌ها با آب گرم:
شيشه‌هاي تميز را پر آب کنيد، سرشيشه‌ها و محافظهايشان را بگذاريد، سپس اين شيشه‌ها را در ظرفي که مخصوص جوشاندن آب (استرليزه کردن) در نظر گرفته‌ايد قرار دهيد. ظرف را پر آب کنيد و بگذاريد تا ?? دقيقه بجوشد. پس از اين عمل آنها را از ظرف خارج نکنيد، بگذاريد در آن بمانند. هر بار که براي شير دادن، احتياج به شيشه‌اي داشتيد از آن استفاده کنيد. براي برداشتن آنها سعي کنيد دستهايتان تميز باشد و هميشه از گردن شيشه بگيريد نه از سر آن. سيسموني

استرليزه کردن شيشه‌ها با آب سرد:
امروزه اغلب از روش‌ استرليزه کردن با آب سرد استفاده مي‌کنند. زيرا به اندازه آب گرم مورد اطمينان است با اين تفاوت که طرز عمل آن راحت‌تر است. ظروف مخصوص استرليزه کردن را انتخاب کنيد، ماده مخصوص اين کار را که به‌صورت مايع و يا قرص است از داروخانه بخريد. ظرف را از آب پر کنيد و ماده? مخصوص را با آن مخلوط کنيد. شيشه‌ها را در آب بگذاريد و در ظرف را حداقل بين يکساعت تا يکساعت و نيم ببنديد. بدين ترتيب شيشه‌ها ضدعفوني مي‌شوند. براي استفاده، آنها را از ظرف در آوريد و زير آب بگيريد. جزئيات عمل ضدعفوني کردن ممکن است با مواد مختلف فرق بکند ولي اساس آن يکي است.
همان‌طور که توجه کرديد شيشه‌هاي کودک را بايد استرليزه کرد. اما براي خوردن ديگر غذاها نظير آب پرتقال، چگونه بايد عمل کرد؟ آيا لازم است همه? وسايل از قبيل کاردي که با آن پرتقال را نصف مي‌کنيم، دستگاه آبميوه‌گيري، قاشقي که با آن آب پرتقال را مي‌خورد همه را ضدعفوني کرد؟ کافي است که تمام اين وسايل را در آب استرليزه شده که حداقل ?? دقيقه جوشيده است قرار دهيد و سپس آنها را با دستمالي که مخصوص اين کار است خشک کنيد.
به‌طور کلي مادر بايد ضرورت و محدوده? استرليزه کردن را بفهمد، يعني که استرليزه کردن تا آن‌جا لازم است که به‌صورت وسواس در نيازد. از طرف ديگر استرليزه کردن بايد با احتياط‌هائي همراه باشد. زيرا در غير اين‌صورت کاري است بيهوده.
مثلاً مادر قبل از تهيه غذاي فرزندش مي‌بايست دست‌ها را بشويد و زير ناخن‌ها را تميز کند. وسايل کودک بايد فقط مخصوص وي باشند و در جائي تميز و دور از گرد و غبار نگهداري شوند. روي آنها با دستمالي تميز که مرتب عوض مي‌گردد پوشانده شود.
هر چيزي که امکان آلودگي فراوان است، بايد هميشه استرليزه گردد، نظير شيشه شير. با اين توصيف از وقتي کودک شروع به خوردن غذا با قاشق مي‌کند، ديگر استلريزه کردن شيشه‌هاي وي ضرورتي ندارد. کافي است آنها را در آب جوش قرار دهيد و بدقت با آب بشوئيد.

منبع: وبلاگ گروه آشپزي