نکته ها که در حین سفر با نوزاد باید رعایت کرد

سفر رفتن با نوزاد بيشتر شبيه اين است که بخواهيد خودتان را توي يک دردسر درست و حسابي بيندازيد؟ کمي به شما حق مي دهيم. سفر رفتن با نوزاد قطعا يکي از سخت ترين سفرهايي است که در طول زندگي تان رهسپارش مي شويد، اما معني اش اين نيست که سفر با کودک چند ماهه هيچ لذتي ندارد يا قرار نيست به شما خوش بگذرد. مطمئن باشيد اگر يک سري نکات طلايي را براي سفر با نوزادتان رعايت کنيد، قطعا خاطره اين مسافرت براي هميشه در ذهنتان ماندگار خواهد شد. سيسموني

?. به محض اينکه به مقصد مي رسيد اتاقتان را آماده کنيد
مهم نيست چقدر خسته هستيد، الان بهتر از هر وقت ديگري است که محل خواب بچه و وسايلش را آماده کنيد. نوزادتان را با چند تکه اسباب بازي يا بالش توي تخت بگذاريد و شروع به باز کردن چمدان ها و جمع آوري وسايل کنيد. اگر نوزادتان شير خورده و خشک است مي توانيد تا موقع جا به جا شدن کامل وسايل او را به همسرتان نيز بسپاريد.

?. محل تعويض نوزاد را مشخص کنيد
يک حوله يا پتو روي يک ميز کوچک بيندازيد و چند بسته پوشک خشک و تميز را در اين محل دم دستتان بگذاريد تا در موقع لزوم لازم نباشد کل چمدان را براي پيدا کردن پوشک به هم بريزيد.

?. براي کودک فضاي بازي درست کنيد
با قرار دادن چند تا بالش و پهن کردن يک پتو يا حوله کوچک، محل بازي امني براي کودکتان درست کرده و چند تکه از اسباب بازي هايي که دوست دارد را در آن بگذاريد. به اين ترتيب نوزادتان مي تواند فضاي خصوصي خودش را داشته باشد و توي اتاق کوچک هتل بيش از حد دست و بالتان را تنگ نکند.

?. براي قرار دادن وسايل غذا خوردن کودک يک مکان ويژه در نظر بگيريد
شايد اتاق شما آشپزخانه نداشته باشد، مطمئنا شما هم در طول سفر به آشپزخانه خيلي احتياج نداريد. فقط همه وسايل تغذيه فرزندتان را در نقطه خاصي از اتاق يا روي يک ميز کوچک قرار دهيد و قبل از قرار دادن بطري ها با يک دستمال محل مورد نظرتان را گردگيري کنيد.

?. از کالسکه استفاده کنيد
شايد با خودتان تصور کنيد که کالسکه خيلي جاگير است، از بعضي جهات حق با شماست اما در حال حاضر انواع کالسکه هاي جمع و جور و قابل جمع شدن در بازار موجود است که به شدت مي تواند در طول سفر به شما کمک کند. اگر اهل گشت و گزار پياده در شهر هستيد و نمي خواهيد تمام مدت نوزادتان را در آغوش داشته باشيد، او را توي کالسکه گذاشته و به سمت مقصدتان راه بيفتيد. نوزادان به راحتي مي توانند توي کالسکه بخوابند و خيلي مزاحم والدين نشوند!

?. آغوش فراموش نشود
اگر نوزادتان را توي کالسکه نمي گذاريد يا اصلا کالسکه اي براي بردن به سفر نداريد به راحتي مي توانيد از آغوش استفاده کنيد و نوزاد را توي آن قرار دهيد. البته بهتر است قبل از سفر يکي دو بار آغوش ببنديد و نوزادتان را توي آن قرار دهيد تا ببينيد که آيا حمل کردن آن برايتان ساده است يا نه و از طرف ديگر کوچولوي شما توي آغوش آرام و قرار پيدا مي کند يا نه.

?. راه حل کنار آمدن با مشکل خوابيدن نوزاد در سفر
بعضي از نوزادان به محض عوض شدن جايشان دچار مشکل شده و نمي توانند خوب بخوابند و باعث کلافگي و ناراحتي والدين هم مي شوند. اگر تا به حال با نوزادتان به سفر نرفتيد، تخت سفري اش را از قبل شروع مسافرت در محيط خانه علم کنيد و اجازه دهيد نوزاد چند شب توي آن بخوابد تا به فضاي اين تخت نيز انس بگيرد. به اين ترتيب در طي سفر نيز از خوابيدن در جاي جديد عصبي نخواهد شد.

?. فرايند خواب نوزاد را به هم نريزيد
اگر پيش از خواب نوزادتان را در منزل حمام مي کرديد، برايش لالايي مي خوانديد و به او شير مي داديد، در طول سفر هم بايد اين کارها را برايش انجام دهيد تا او بتواند راحت بخوابد و گرنه بايد تا صبح گريه هايش را تحمل کنيد.

?. از نوزاد انتظار نداشته باشيد ساعت بدنش را با محل جديد هماهنگ کند
اگر قرار است به يک کشور خارجي سفر کنيد، نبايد انتظار داشته باشيد که نوزادتان ساعت بدنش را به سرعت با شرايط جديد مطابقت دهد. در عوض خودتان بايد دو، سه روزي صبر بيشتري داشته باشيد و ديرتر بخوابيد يا زودتر از تخت خواب بيرون بياييد.

??. سريع صبحانه بخوريد
زمان هاي آزادي که شما در طول سفر داريد و مي توانيد آن را به گردش، خريد، ديدن نقاط ديدني، بازديد از موزه ها و... اختصاص دهيد به ساعات چرت زدن هاي نوزادتان بستگي دارد. بنابراين سعي کنيد وقتتان را در ابتداي صبح براي صرف صبحانه هتل به هدر ندهيد. توي تخت و در کنار هم صبحانه سبکي بخوريد و خودتان را براي يک روز هيجان انگيز آماده کنيد.

??. مشکلي به نام شيرخشک
اگر فرزندتان شير خشک مي خورد لازم است که مقدار کافي از آن را در طول سفر همراه داشته باشيد. اگر سفرتان جوري است که مي توانيد شير خشک را از شهر مورد نظرتان بخريد لازم نيست مقدار زيادي از آن را توي چمدان جا بدهيد. همان قدر شير که در طول مسير نوزاد را سير کند کافي است. اما اگر شير نوزادتان از نوع خاصي است يا حدس مي زنيد که در شهر مورد نظرتان فروخته نمي شود، بايد به ازاي همه روزهاي سفر به علاوه دو روز اضافي شير خشک با خودتان همراه داشته باشيد.

??. شير دادن به نوزاد در مکان هاي عمومي
اگر به کشور خارجي سفر مي کنيد اين نکته را در نظر داشته باشيد که شير دادن به نوزاد تقريبا در تمام مکان هاي عمومي آزاد بوده و مشکلي برايتان ايجاد نخواهد کرد.

??. لباس هاي مناسب سفر به کودک بپوشانيد
لباس هاي مناسب سفر آنهايي هستند که علاوه بر راحتي، متناسب بودن با دماي محيط و... از نظر در آوردن لباس براي عوض کردن پوشک هم دست مادر را نبندند و به راحتي قابل پوشيدن باشند.

??. ساک دستي فراموش نشود
فرقي نمي کند که چند تا چمدان با خودتان به سفر مي بريد چون هميشه بايد يک کيف دستي آماده که داخلش پوشک، شير خشک، دستمال مرطوب، آب جوشيده و شيشه تميز وجود دارد، دم دستتان باشد.

??. لباس مناسب به نوزاد بپوشانيد
براي شب هاي سرد يا خنک يکي دو ژاکت سبک با خودتان برداريد و براي روزهاي آفتابي لباس هاي آستين کوتاه و بدون آستين را فراموش کنيد چون آفتاب به سرعت پوست حساس نوزادتان را مي سوزاند. در عوض چند دست لباس خنک آستين بلند از جنس نخ همراه داشته باشيد
منبع: وب سايت بچه گانه