چگونگی انجام تشریفات عروسی

همه عروس و دامادها می خواهند جشن عروسی آنها به بهترین شکل ممکن و با تمامی تشریفات انجام شود. رزرو یک سالن پذیرایی مجلل با ورودی زیبا و فضای کافی برای میزبانی از مهمانان شاید گوشه ای از انجام تشریفات عروسی باشد. زمانی که به کارهای ریز و درشت در زمان برگزاری جشن، نگاه می کنیم، ممکن است یکی از آنها فراموش شود. بعدها نیز قابل جبران نیست و می تواند خاطره جشن عروسی را برای عروس و داماد کمی مشوش کند. یادآوری برخی از تشریفات و نحوه انجام آنها می تواند به جوانانی که در شرف برگزاری جشن عروسی خود هستند، کمک کند.

در واقع جشن عروسی تنها یکبار برگزار می شود و باید همین یکبار به بهترین شکل و متناسب با آرزوی عروس و داماد باشد. برنامه ریزی هایی که قبل از برگزاری جشن صورت می گیرد و تمامی تلاش و هزینه هایی که صرف می شود هم می تواند یکی از مراحل انجام تشریفات مجالس عروسی باشد. در واقع تشریفات بدون برنامه ریزی ممکن نیست. شما برای یک کوهنوردی مطمئنا از چند روز قبل برنامه ریزی می کنید. حال در یک مهمانی رسمی که تمامی اقوام، دوستان و آشنایان دعوت شده اند، وجود برنامه ریزی ضرورت پیدا می کند.

 

نکات مهم برای انجام تشریفات عروسی
1-رزرو کردن تالار عروسی زیبا
زمانی که گفته می شود تالار پذیرایی زیبا باشد، به این معنا نیست که اندازه آن بزرگ و با قیمت گزاف باشد. بلکه می توانید در هزینه ها صرفه جویی کرده و یک تالار زیبا و مجلل متناسب با تعداد مهمانان را برای جشن رزرو کنید. اگر فضای سالن کوچک باشد، مهمانان احساس راحتی نخواهند داشت. بنابراین باید یک سالن با فضای کافی برای شادی آنها فراهم شود.

2-برگزار کردن جشن عروسی در روزهای تعطیل
اگر جشن عروسی در روزهای تعطیل باشد، مهمانان و دعوت شدگان فرصت حضور پیدا می کنند. روزهای غیرتعطیل مناسب نیست زیرا روزهای کاری مهمانان فرصت کافی برای آمادگی برای حضور در مجلس عروسی را نخواهند داشت. بنابراین پیشنهاد می کنیم پنجشنبه شب را انتخاب کنید که فردای آن هم تعطیل است. ساعات برگزاری جشن نیز می تواند از 8 بعد از ظهر آغاز و تا پاسی از شب ادامه پیدا کند. اگر فردای شب عروسی، یک روز کاری است، پیشنهاد می کنیم جشن را تا نیمه های شب ادامه ندهید. زیرا موجب خستگی بیش از حد مهمانان می شود.

3-توجه به شام عروسی
کیفیت کترینگ و تهیه شام عروسی نیز از دیگر تشریفات مهم برگزاری جشن است. سعی کنید در انتخاب غذا علاوه بر سلیقه ای که دارید، غذاها را نیز با کیفیت بالا انتخاب کنید. در کنار غذاها استفاده از دسر و نوشیدنی نیز اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه در مورد سلیقه مهمانان خود اطلاع کافی ندارید، بهتر است چند نوع غذا را سفارش داده و در کنار آن از چند دسر متنوع نیز استفاده کنید. همچنین اگر تشریفات شام عروسی را به صورت سلف سرویس برگزار کرده اید، باید توجه داشته باشید که برای هر ۵۰ میهمان، یک میز شام قرار بگیرد.

 

4- مزون لباس عروس
از دیگر برنامه های عروسی که نمی توان از آن گذشت، لباس عروس خانم است که باید همه را به حیرت درآورد. لباس عروس باید با توجه به قد و قامت او انتخاب شود. البته نکته ای که بسیاری در زمان انتخاب لباس عروس فراموش می کنند، بی توجهی به فرهنگ خانوادگی است. به این معنا که لباس عروس نباید با عرف و شئونات خانوادگی تضاد داشته باشد. هر چند آن لباس عروس در نوع خود بهترین باشد. در کنار لباس عروس، دسته گل نیز باید استفاده شود. عموما رنگ دسته گل ها قرمز است.

5- حضور به موقع و خوش آمدگویی به مهمانان
هنگامی که مهمانان در سالن حضور پیدا کردند، باید از آنان استقبال گرمی به عمل آید. بنابراین خانواده عروس و داماد باید سریعتر از دیگران وارد سالن شده و با روی باز و خوش‎آمدگویی مهمانان را تا جای خود راهنمایی کنند. عروس و داماد نیز باید کمی بعدتر وارد سالن شوند. البته نباید این کمی بعدتر، به ساعتهای پایانی جشن موکول شود.

6- میل کردن شام عروس و داماد
زمان صرف شام توسط مهمانان، عروس و داماد بهتر است شام خود را کمی دیرتر میل کنند و به پذیرایی نظارت داشته باشند. رفتن به سر میز مهمانان و تشکر از ورود آن ها کمی قبل از شروع شام، می تواند آداب تشریفات را تکمیل کند. در پایان جشن نیز بهتر است عروس داماد از مهمانان تشکر کنند. اگر چه در بسیاری از مراسمات این کار توسط خانواده عروس و داماد انجام می شود، اما ما پیشنهاد می دهیم، عروس و داماد این کار را بر عهده بگیرند.