چگونه مراسم عقد را به صورت مدرن و امروزی برگزار کنیم

امروزه ابتدا عروس و داماد هر کدام با یک قطعه عکس و شناسنامه هایشان به دفتر ثبت ازدواج مراجعه می کنند تا در آن جا نامه ای برای انجام آزمایشات پزشکی قبل از ازدواج شامل( ایدز ، هپاتیت ، تالاسمی و ...) و شرکت در کلاس های توجیهی بهداشت و تنظیم خانواده صادر شود.بعد از انجام آزمایش عروس و داماد با در دست داشتن نتیجه آزمایش و شناسنامه های خود هم چنین دو شاهد مرد بالای هجده سال به همراه پدر عروس خانم می توانند برای عقد اقدام کنند . اگر بخواهند می توانند دو باره به دفتر ثبت ازدواج مراجعه کنند تا همان جا به عقد یکدیگر در بیایند که این حالت هزینه ی کم تری خواهد داشت . اما قطعا اقوام درجه ی یک می توانند هنگام عقد حضور داشته باشند. اگر هم دوست داشته باشند که مراسم را در خانه ی پدر عروس و یا در یک میهمانی برگزار کنند ، می توانند عاقد را به محل عقد دعوت کنند.
خطبه ی عقد توسط عاقد در حضور بزرگان مدعو در مراسم و در سکوت میهمانان خوانده می شود و بعد از امضای تعهدات مشترک عروس و داماد حلقه ی ازدواج را در دست یکدیگر کرده و سپس عسل در دهان هم می گذارند . پس از آن خانواده ی داماد هدیه ی عروس خانم را می دهند و خانواده ی عروس نیز به آقای داماد هدیه ای می دهند. سپس اقوام و آشنایان حاضر در مراسم عقد برای پیشکش کردن هدایایشان نزد عروس و داماد می ایند. معمولا هدایای مراسم عقد را سکه های طلا ، پول و جواهرات زینتی تشکیل می دهند که البته عروس و داماد بهتر است این هدایا را با رضایت یکدیگر و در جهت بهبود آینده ی زندگی خود استفاده کنند. بعد از مراسم عقد عروس و داماد وارد مرحله ی دیگری می شوند که عروسی نام دارد و میهمانانی که نسبت دورتری دارند در آن جا منتظر آن ها هستند. البته مراسم عروسی می تواند مدتی بعد از عقد نیز برگزار شود و معمولا در هتل ها ، تالارهای پذیرایی ، منازل و باغ ها برگزار می شود و معمولا مجلس میهمانان با رقص و پایکوبی ، شادی و خوش حالی خود را نسبت به مراسم ازدواج عروس وداماد ابراز می کنند و با شربت ، چای ، شیرینی و میوه و گاهی آجیل از آن های پذیرایی می شود . شب هنگام و بعد از شامی مناسب خواهر عروس یا داماد چاقوی کیک را برای داماد می برد و از او هدیه ای در قبال آن دریافت می کند که این هدیه معمولا پول است. سپس کیک را بین میهمانان تقسیم و از آن ها پذیرایی می کنند . مراسم عروسی در قدیم بین سه تا هفت روز طول می کشیده است که این رسم هنوز در بعضی از نقاط ایران مرسوم است. بعد از مراسم عروسی تعدادی از میهمانان که رابطه ی نزدیکی با عروس و داماد دارند عروس و داماد را تا خانه شان همراهی می کنند و دست آن ها را در دست یکدیگر گذاشته و به داخل خانه شان می فرستند و میهمانان نیز به خانه هاشان برمیگردند.
امروزه شرکت ها و یا افراد مختلفی وجود دارند که کارشان تهیه و تزئین سفره ی عقد است و هنگامی که به آن ها مراجعه کنید می توانید نمونه کارهاشان را در آلبوم هایی ببینید. تنوع سفره ی عقد معمولا به ظروف و رنگ تزئینات به کار برده شده در سفره می باشد . مثلا ظروف عقد می توانند از سفال ، نقره ، کریستال ، آنتیک ، پلی استر و ... باشد و می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد. هزینه و مدل سفره ی عقد کاملا به سلیقه و بودجه ی زوج بستگی دارد . اگر سبک سنتی را بیشتر می پسندید می توانید سفره ی عقد خود را از جنس ترمه با ظروف نقره سفارش دهید که معمولا گران ترین سفره ها همین سفره های سنتی می باشد . اما اگر سبک مدرن را بیش تر می پسندید می توانید سفره ای از جنس تورهای رنگی و یا ساتن به همراه ظروف کریستال و ... را سفارش دهید. ظمنا هر چه گل آرایی سفره عقد را بیشتر کنید هزینه ی سفره عقد تان افزایش می یابد اما زیبایی آن چندین برابر خواهد بود .در حال حاضر استفاده از شمع های فانتزی و گل های طبیعی و مصنوعی در تزئین هر چه زیبا تر سفره بسیار نقش پررنگی را پیدا کرده است .
هنگام سفارش سفره ی عقد و یا درست کردن و چیدن آن به یک موضوع توجه کنید : سفره ی عقد نباید خیلی شلوغ باشد که هیج چیز حتی عروس در آن جلوه نکند و نباید خیلی خلوت باشد که خالی از شکوه به نظر برسد.
اگر به فکر پایین آوردن هزینه ی ازدواج تان هستید یکی از راه های آن استفاده از هنر خودتان برای سفره ی عقد است.
در قدیم سفره ی عقد توسط خانواده ی عروس و داماد چیده می شد . بدین ترتیب که وسایل سفره ی عقد توسط خانواده ی داماد خریده می شد و در مراسم بله بران به منزل عروس برده می شد سپس خانواده ی عروس در روز عقد سفره را می چیدند.
در تهیه و چیدن سفره ی عقد توسط خودتان ممکن است کمی دردسر داشته باشید ولی از چند لحاظ به نفع تان است:

1- مقرون به صرفه است .
2- کاملا با سلیقه ی خودتان هماهنگ است.
3-هنر دست خودتان است.
4-تجربه ی چیدن آن به عنوان یک خاطره ی خوش تا آخر عمر همراه تان می ماند.
5-لذتی که در چیدن سفره ی عقد است در سفارش آن نیست.
6-خنچه ی عقد تان را می توانید در سفره های نوروز استفاده کنید و یا آن را یادگاری نگاه دارید.

برای چیدن سفره ی عقد حتما باید از چند نفر از دوستان یا اقوام نزدیک تان کمک بگیرید. بدین ترتیب هم زحمت شما کم می شود و هم دوستان تان را در شادی خود شریک کرده اید. قبل از این که اقدام به خرید یا چیدن وسایل سفره کنید ، حتما چند عکس از سفره ی عقد مختلف ببینیند تا به جزئیات آن آشنا شوید. برای گل آرایی سفره ی عقد هم نگران نباشید شما می توانید دو عدد سبد گل به گلفروشی سفارش دهید و آن ها را در دو طرف سفره بگذارید. برای زیبا تر کردن سفره تان به جز گل از شمع هم حتما استفاده کنید. می توانید تعداد زیادی شمع های وارمر که هزینه خیلی کمی دارند هم در سرتاسر سفره بگذارید و آن ها را موقع شروع مراسم روشن کنید و در عکس و فیلم هایتان جلوه ی زیبایی به سفره شما خواهند بخشید.

لطفا در گذاشتن شمع ها در سفره عقد دقت نمایید که در مسیر رفت و آمد میهمانان و نزدیک عروس و داماد نباشد که کسی دچار مشکل نشود. سعی کنید تمام چیزهایی که برای سفره تان استفاده می کنید طبیعی و قابل استفاده باشد. مثلا از گل مصنوعی ، تخم مرغ ، میوه و سبزیجات مصنوعی و ... استفاده نکنید . زیرا هر چه قدر سفره تان طبیعی تر باشد جلوه ی آن نیز بیشتر خواهد بود و هرگز از مد نمی افتد. ضمنا برای تهیه و خرید لوازم سفره ی عقد اگر ساکن تهران می باشید می توانید به کوچه ی مهران ، برلن و رفاهی سر بزنید.