عکاسی کنار ساحل

یکی از جالب ترین سوژه های عکاسی از دریا، ساحل و مناظر مربوط به آن است. بسیاری از افراد برای مسافرت و دور شدن از زندگی و هیاهوی شهرنشینی چند روزی را به شهرهای ساحلی مسافرت می کنند و طبیعت زیبا و خارق العاده دریا را در عکس های خود به تصویر می کشند. از این رو در این شماره نکاتی جهت بهتر و باکیفیت تر شدن عکس های کنار دریا یا ساحل ارایه می شود.

در نظر گرفتن نقاط کانونی
بسیاری از افراد معتقدند عکاسی در کنار ساحل یک امر تکراری است. یک نوع عکاسی که لوکیشن آن همیشه ثابت و بدون تغییر است. برخلاف نظر این دسته از افراد باید خاطر نشان کرد که ساحل می تواند بستر بسیاری از سوژه های ناب و جدید باشد به شرط اینکه ما از آن ژست ها، سوژه ها و لوکیشن های تکراری و کلیشه ای فاصله بگیریم و کمی نوآوری و خلاقیت در کارهایمان به وجود آوریم. برای مثال، بسیاری از افراد رو به دریا می ایستند و دکمه شاتر را فشار می دهند، در حالی که برای ایجاد تنوع می توان زاویه دید را تغییر داد و به داخل دریا رفت (کنار دریا) و از آنجا به اطراف نگاه کرد و دنبال یک موقعیت خوب گشت. یکی از مشکلاتی که در گرفتن عکس های کنار ساحل وجود دارد نبود نقطه کانونی ویژه و خاص است. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام عکس گرفتن سوژه ای را در نظر بگیرید که بتوانید خود سوژه یا قسمتی از آن را برجسته کنید. برای مثال، یک تکه سنگ، چند ردپا، برخورد موج ها، کمپ گروه نجات غریق ها، مرغان دریایی یا هرچیز دیگری که کنار ساحل یافت شود می تواند سوژه مناسبی برای عکاسی به شمار رود. حتی می توان از اجسام کوچک کنار ساحل که بازگوکننده داستان ها و روایت های بسیاری از رفتن به دریا هستند استفاده کرد. برای مثال می توان به کفش هایی که کنار ساحل رها شده اند، قلعه های شنی که بچه های کوچک آن ها را با ساده ترین وسایل ساخته اند، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و مواردی از این دست اشاره کرد. در نظر گرفتن هر یک از این مسائل در عکس های گرفته شده در کنار ساحل می تواند جلوه زیبایی به آلبوم عکس شما بدهد.

اهمیت زمان
برای عکس گرفتن در کنار ساحل دو زمان شروع و پایان روز می تواند جزو زمان های مناسب به شمار برود. برای افرادی که بتازگی به عکاسی روی آورده اند می توان توصیه کرد که در زمان هایی که ساحل خلوت است نیز به عکاسی بپردازند، اما به شرطی که میزان شدت نور آفتاب را در نظر داشته باشند. نور آفتاب در کنار ساحل می تواند صحنه های زیبایی را به وجود آورد به ویژه در بعد از ظهر که از شدت نور کم می شود و گرمای خاصی به اطراف می بخشد.آتلیه عکاسی

 

دیدن خط افق

یکی از مشکلات رایج در عکاسی از ساحل وجود خط افق سراشیب است. ساحل مکانی است که فضای بسیار گسترد ه ای دارد و خط افق آن به طور معمول طولانی و پیوسته است. از این رو در نظر گرفتن یک خط افق صاف برای کادربندی کمی مشکل است. با رعایت قانون یک سوم می توان این مشکل را حل کرد.
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >قانون یک سوم (به طور خلاصه)
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >در نظر گرفتن کادر به صورت یک مربع
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >تقسیم طول و عرض آن به سه قسمت مساوی
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >مشخص کردن ۴ نقطه اصلی تصویر و ۴ خط برای سایر عناصر موجود در لوکیشن
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >تلاقی نقاط برجسته و مورد علاقه روی ۴ نقطه اصلی و خطوط
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >قرار دادن خط افق روی یکی از خطوط افقی

منبع: افتابیر